16 december 2008

Längtar till jul…

Nu är det bara en vecka kvar till jul och jag längtar så. Detta är lätt holliday nr 1 för mig. Det är högtiden man spenderar tillsammans med sin familj. Huset fylls med dofter av stearinljus, köttbullar, granbarr, ost, amaryllis och glögg. Överallt lyser stjärnor och adventsljusstakar i fönstren och i träden har folk satt små lampor som blinkar välkomnande när man kör förbi. Alla hus ser ut som tagna från ett julkort när mörkret faller och som den nyfikna själ jag är, är det ännu svårare i tider som dessa, att låta bli med att glo in genom folks fönster för att se hur de har designat det hemma hos sig.

Julen för mig blir häktisk, precis som i fjol. Allt börjar med en tur till barnens farmor och farfar i Småland där hela familjen ska fira julafton. Sen tar jag tåget till Hjortnäs i Dalarna för att fira jul med mamma, Lasse och syrran. Dagen därpå kommer även till Johan, som lämnat över barnen till sin mamma. Vi sover ytterligare en natt i Hjortnäs, sen bär det av till Ramundberget för en veckas skidåkning med vännerna över nyår!!!

Efter nyår åker vi hem och fiskar upp barnen, sen åker vi till Skåne för att äta den traditionella julefrukosten hos mamma med hela tjocka släkten.

Så ni kanske ser, en hektisk, men väldigt trevlig julkombination. Hoppas bara inte att jag gör ”en Towe”, dvs är sjuk över julen. Av någon anledning så har jag alltid lyckats bli sjuk inför stora helgdagar, eller en resa jag sett fram emot. Det har till och med blivit en grej i familjen. Alla vet att jag alltid blir sjuk.

Jag är redan på god väg faktiskt, blev riktigt krasslig igår kväll med halsont och huvudvärk. Idag har jag varit hemma och VABat S som haft samma symtom. Det var inte enkelt att vara sjuk och samtidigt passa upp på en liten sexåring som hellre tittar på Barbie än sover. Jag såg fyra hela gulliga barnfilmer idag. Men lite mysigt var det ju förstås. Som när hon kröp in i min famn och sa att hon gärna satt så nära sig som möjligt för att det var så mysigt. Eller när vi drack glögg.

Nä, nu ska jag vila och kurera mig och fantisera om den kommande julhelgen i familjens tecken.

Inga kommentarer: