22 mars 2010

Have a happy period?

Varje gång de visar reklam på teve för bindor vänder det sig i magen på mig. Enligt reklamen är man alltid glad, trygg och utan läckage, eftersom man använder de nya, extra tunna bindorna från Libresse eller Always som inte känns och aldrig läcker. Varje ny binda lovar samma sak som den gamla, men med den nya bindan ska det tydligen vara sant. Det värsta av allt är nog Always reklamslogan: "Have a happy period"? Happy period my ass! Vem i hela helsinglands undre har en happy period? Man kan möjligen ha en skaplig period, eller en mindre usel period. Men happy? De tar ju i från tårna också. Jag kommer inte ha någon happy period, och även om jag skulle ha det, så kommer det knappast att bero på en svettig binda!

Så den naturliga frågan blir ju: Hur många kvinnor har varit inblandade i en reklam som har en slogan som går ut på att ha en "happy period"? Jag menar, kom igen! Till och med män vet att vi kvinnor inte är så där superförtjusta i PMS. Varför då låtsas som det? Varför göra reklamen rosa och fluffig, som om det någonsin skulle kunna upphäva smärtorna, ångesten och framför allt blodet. Och wtf är det med Elvira Blåtira läsken som de alltid häller ut i bindorna? Är det någon utom kungligheterna som har blått blod nuförtiden? Är de så tabu med mens att man inte ens vågar ha en naturlig färg på blodet i reklamen?

Detta ämne känns det det har debatterats ofta bland kvinnor, men inte riktigt nått reklambyråerna som arbetar för bindtillverkarna. Men ändå har samma osmakliga reklamfilmer sänts i teve med samma budskap i åratal. Nu äntligen har någon fattat grejen! Synd att dessa bindor inte finns i Sverige, jag hade köpt dem, bara för att reklamen är bra – trots att bindorna inte gav mig en "happy period". Se reklamfilmen om U nedan:

2 kommentarer:

Sweden's Ford Fairlane sa...

Alltså, jag förstår dina invändningar och jag vill bara förlänga tankekedjan till att undra hur de tänkte när de gör reklam för toapapper med hjälp av ett litet lamm? I det fallet är det ju snäppet värre än blått bläck vs. rött blod... ;)

När det däremot kommer till det rosa och fluffiga så får jag säga att det är något av en fysisk grundlag att tjejer gillar rosa. [I större eller mindre utsträckning, givetvis - de tjejer som säger att de "hatar" färgen rosa tycker egentligen bara om den väldigt lite.]

Nåväl, fröken Ayawa Vajsing, ta hand om dig och hälsa Kofi!

Många solvarma kramar!

Towe sa...

Ja, nu var ju inte invändningen mot att det var rosa, utan mer det fluffiga - dvs. att jag inte förstår varför det ska vara så tillgjort och vackert alltihop, när det uppenbart INTE är särskilt vackert och underbart att ha mens. Sen får reklamen gärna vara rosa, for all I care, så länge den inte försöker få oss att förstå det underbara med blått blod och PMS :D

Sen måste jag säga att det inte var vackra bilder jag just fick i huvudet när jag försökte föreställa mig hur man torkar sig där bak med ett lamm. Haha. Dock är referensen väl lite lättare där, de menar ju faktiskt att pappret är mjukt som ett lamm. Det är värre med den där Serla-ekorren. Den fattar jag verkligen inte.

Hälsa Afua!

Många regniga kramar från ett Sverige utan vår :D