18 maj 2010

Blockpolitiken har minskat valen för väljarna

Sedan vi införde blockpolitiken har det bara gått utför med valbarheten för väljarna. Idag har vi endast tre val kvar – Alliansen, vänsterblocket eller "annat". Blockpolitiken har gravt hämmat väljarnas möjligheter att både välja de åsikter man tror på och att välja bort de man inte tror på. Om du exempelvis anser att ett parti har misskött sin ledarställning kan du välja att rösta på ett annat parti. Men vad hjälper det? De kommer fortfarande få regeringsmakten nästa år om deras kompispartier blir valda, för de tillhör ju samma block och har valt att samarbeta "no matter what". Finns det någon som tror att en besviken högermoderat röstar på vänsterblocket i nästa val om de är missnöjda med högerblockets politik?

För några år sedan kunde de som stod mitt i den politiska färgskalan hoppas på att några av mittenpartierna skulle bilda regering tillsammans efter valet och som radikal vänsterväljare kunde man påverka politiken åt vänster genom att rösta på det parti man tror på. Nu får man finna sig i att välja mellan Vänsterpartiet eller Folkpartiet oavsett vilket riksdagsparti man röstar på. Om du röstar på Socialdemokraterna för att du gillar deras arbetsmarknadspolitik, får du automatiskt Vänsterpartiets utrikespolitik på köpet. Likaså väljer du Folkpartiets skolpolitik genom att rösta på Moderaterna. Vi har fortfarande skilda partier med olika åsikter och vallöften, men de har skapat samarbeten som gör att vi inte längre har den valmöjlighet vi en gång hade.

Jag vägrar rösta på Ordnung-Björklund!
Jag vill ha ett bra socialt skyddsnät för svaga och arbetslösa. Jag vill veta att vi hjälper de som faller. Men jag vill också ha bättre äldrevård, kortare vårdköer, bättre pedagoger och lärarutbildningar. Jag vill höja lönerna till lärare och vårdpersonal. Jag vill att vi bygger fler smålägenheter i storstäderna. Jag vill ha bättre förebyggande arbete med narkomaner och återfallsförbrytare och poliser med fler högskolepoäng i etik och moral. Jag vill ha lägre skatter för småföretagare och jag vill ge bättre förutsättningar för människor med idéer att skapa ett fungerande företag. Jag vill ha Komvux och vuxenutbildningar. Jag menar att RUT- och ROT-avdrag är något positivt för arbetsmarknaden såväl som för jämställdheten i hemmen. Jag förespråkar privatisering av vissa sjukhus, äldrevård eller skolor – men det ska vara hårda krav på ALLA som sysslar med sådan verksamhet och de som missköter sig får stänga eller byta ägare. Jag vill skapa förutsättningar för bättre energiförbrukning och sopsortering. Jag tycker att vi borde ha byggt Förbifart Stockholm för länge sen. Jag vill ha skatteavdrag på miljöbilar och dubbfria däck. Jag vill att partierna slutar ge vallöften de inte kan hålla.

Jag vill en massa, men jag känner inte förtroende för någon av blocken. En blank röst svider måhända, men inte mycket mer än så. Jag vill förändra, men hur? Så om någon har några idéer vad en sådan som jag ska rösta på i år, så säg gärna till för jag vägrar rösta på både kommunist-Ohly och ordnung-Björklund!

Inga kommentarer: