21 mars 2009

Tingeling startar tredje världskrig

Under Melodifestivalens olika deltävlingar hade Henrik Dorsin ett återkommande framträdande. Han ville medverka i tävlingen med en låt som hette "Tingeling". I varje avsnitt visades en ny version av låten. Alla har säkert hört allt rabalder som blev av den ryska finalversionen. Stackars Ryssland kände sig kränkta och svenska medier började diskutera kulturkrockar. Den stora björnen i öst hade vaknat. Kunde detta bli spiken i kistan för Sveriges framtid?

Jag lyssnade på P1 häromdagen och hörde då en kvinna dra liknelser med ett tillfälle förra året då Carola, vid ett besök i Kiruna hade tagit på sig en manlig samemössa och hur hemskt det hade varit för alla inblandade. Man antog att hon säkert tagit den på sig för att förlöjliga samer(när hon sannolikt tagit den på sig av precis motsatt anledning). Radiolyssnaren ville med detta exempel visa på att Melodifestivalarrangörer tidigare gjort snedsteg när de vid flera tillfällen kränkt andra kulturer med sina skämt.

Jag undrar varför man tar så illa upp. Går det inte lite långt när man inte ens får skämta om varandras olikheter på ett så oskyldigt sätt som detta? Så länge man inte går till personangrepp eller verkligen grovt försöker förlöjliga andra människor?

Jag tycker att en viktig och markant skillnad mellan när humorn försöker belysa samhällsproblem eller skämta om människors skillnader på ett oskyldigt och lättsamt sätt och när man med avsikt försöker förolämpa och kränka människor man inte tycker om. För mig är det bland annat detta som skiljer denna typ av skämt från exempelvis Mohammedkarikatyrerna där avsikterna var att få en samhällsreaktion och där motiven bakom var minst sagt vaga. Jag vet att många anser att detta endast handlade om statement och att man ville klargöra att ingen har rätt att försöka ändra på västvärldens uttrycksfrihet. Men i bakgrunden låg frågan om man inte gick för långt. Förolämpningen låg ju bland annat i att den växande misstänksamheten mot muslimer hela tiden låg som en hinna över debatten. Här kunde man verkligen diskutera huruvida debatten handlade om uttrycksfrihet eller viljan att förolämpa andra folk… och det gjorde man också. Men i fallet med Tingeling så kan man verkligen fråga sig hur folk kan få för sig att det handlade om att man ville kränka andra människor. Jag tror ju inte att Dorsins mål med sina skämt var att visa på hur hemska frisyrer och klädstilar man har i Ryssland och jag tror inte heller att Carola försökte få samerna att må dåligt med sitt dåliga val av öronvärmare.

Nog pratat. Nu vill jag visa min favorit bland Tingelingversionerna, nämligen hiphop-versionen "Blingeling" som är en parodi på de svenska hiphopartisterna Petter, Dogge, Timbuktu och Promoe från Looptroop. I löv.

För de som aldrig sett klippet och inte vill ha en chock så är det alltså en kränkning av hiphopkultur, rinkebysvenskar, malmöbor, lundabor, skåningar, blattar, västeråsbor, människor med långt skägg, blinda, kepsanvändare, hundälskare, stockholmare, musiker och människor som älskar att vifta bort flugor från ansiktet. Här kommer den. Tvi vale!



Läs mer om "Tingelingskandalen":
DN:"Tingeling" fick ryssar att se rött
DN:"Tingeling"-försoningsblommor från SVT
SVD: SVT ställer sig inte bakom ursäkt
Expressen: Henrik Dorsin om konflikten med Ryssland

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla snälla snälla snälla
sluta bråka, sluta gnälla!
шведищи, давайте жить дружно!

Тингелин - тингелин,
что вы паритесь, блин
мы ж не делали шоу про Улофа Палме или Мону Салин

Тингелин - тингелин
жив был бы Calle Dussin
так в Москву заглянули бы Ultima Thule, а не поп-нафталин.

Tingeling-tingeling
Vad tusan att vara så upprörda?
Vi har inte gjort en show om Olof Palme och Mona Sahlin

Tingeling-tingeling
Länge leve Kalle Dussin
I Moskva vill vi hellre se Ultima Thule, än en gammal unken pop.

Towe sa...

Fast vi har gjort många shower och skämt om Olof Palme, Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och massor av andra svenska förebilder. Det är så vi gör i Sverige. Vi skämtar om varandra. Parlamentet är ett lysande exempel på komiker som en gång i veckan gör narr av våra politiker. De hade inte kommit långt i sin karriär om de blivit upprörda av sådana skämt. Jag är skåning och dansk vilket folk här i Stockholm älskar att trakassera. Skulle jag hugga huvudet av folk varje gång de säger "Chokolaaaade" med tungan utdragen till knäna hade jag ju blivit massmördare.

Anonym sa...

Kolla in den här:

http://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0&feature=related

Som jag vred mig av skratt när den kom för snart tio år sedan!

ÄN har jag inte hört en enda tysk som klagat på den!

Towe sa...

Haha, nej. Tyskarna har nog tyvärr blivit vana vid att leva med deras fruktansvärda förflutna. Något som andra folkgrupper har mycket svårare för att göra.