30 mars 2009

Mobbning

Teven stod på när jag gick förbi vardagsrummet för en stund sen. Programmet Doctors stod på, ett program som jag brukar tycka är ganska fånigt och amerikanskt. Men bilden på en överviktig pojke dök upp i bild och de började diskutera hans sjukdom. Pojken har på senare tid figurerat i ett You Tube-klipp där han sjunger Cup Cake Song. Killen som lagt upp filmen på You Tube skriver själv i infotexten: ”Unfortunatly the boy Samhas a rare kidney infection and has to take steroids every day to keep him alive so please no nasty comments”, men ändå har han själv skrivit en logga i början av filmen där det står ”This video is about a funny fat boy singing its really funny please rate and comment” och mitt i filmen faller en banner ner framför huvudet på pojken där det står ”His cheeks are funny haha”. I kommentarerna finns gott om elaka kommentarer om hur tjock och ful pojken är.



Tydligen har denna lilla pojke en sjukdom som attackerar hans njurar, vilket tvingar honom till att ta mycket starka steroider, som i sin tur gör honom mycket överviktig. Men även om det inte hade varit en sjukdom som gjorde honom överviktig har ingen rätt att kränka honom på det sättet. Jag ställer mig då frågan som jag ställt så många gånger tidigare: Vad får folk att mobba andra människor? Hur tänker man när man säger sådana saker? Förstår man inte hur mycket det sårar? Vad är det för kraft som driver fram denna elaka sida hos människor? Vi gör det på arbetsplatsen, i skolan, i hemmet, på teve, ja överallt. Vad är det som driver vanliga människor till att gotta sig i andras nederlag?

Jag tycker det är hemskt att det finns människor där ute som varje dag måste gå till skolan/ jobbet med en klump i magen. Oroliga för vad kollegorna eller klasskamraterna ska hitta på i dag. Tystnaden hos dem som ser men inte gör är nästan lika hemsk som dem som gör det. Så till alla er som vet med er att det finns en ensam, utstött eller mobbad kollega eller klasskompis nära dig. Använd detta tillfälle till att säga något snällt till henne/honom. Visa att du bryr dig.

Organisationen Friends tar mobbningen i skolorna på allvar. Deras arbete går bland annat ut på att få barn att själv upptäcka och agera på mobbning. Något som är tydligt i deras reklamfilmer, som sedan början klämt om mitt hjärta lite extra eftersom de är så träffande. Framför allt vill jag belysa reklamfilmen från 2004 om hur vuxna mobbar varandra på det sätt barn blir mobbade i skolan varje dag. Den filmen var extra gripande då den så tydligt visar den ångest man känner över små men betydande kränkningar. Ni som inte minns den kan få ett klipp nedan.


Inga kommentarer: