27 mars 2009

Vila i frid, Martin!

Idag begravdes Martin Schaedel i Lunds Domkyrka. Han kommer att vara saknad av många.

Den 28 januari omkom Martin i en flygolycka utanför Santa Monica i USA. Han var endast 23 år gammal. Det är fruktansvärt när unga människor dör, och Martin var en person som verkligen fyllde världen med liv. Han var en öppen, glad, smart och finurlig kille och han skrattade ofta. En udda varelse i en udda värld.

Jag minns hur stolt han var när han redan som ung tonåring berättade att han skulle flytta till London, för han hade fått ett jobb där. Han fortsatte att (en aning skadeglatt) berätta att han redan tjänade mer än sin mamma i lön. Jag minns att jag var avundsjuk på hans drivkraft. Att han redan då hade en karriär, medan jag bara jobbade på McDonalds. Några år senare träffade jag honom på Stortorget i Lund då han berättade att han hade flyttat till USA och pendlade mellan New York och Los Angeles.

Världen har förlorat en fantastisk människa och jag sörjer verkligen med hans familj. Malin, Sara, Karin, Bertil och Charlotte – Ni har alla en liten bit av honom i er som aldrig försvinner. Minns honom. Både hans bra och dåliga sidor.

Att förlora en familjemedlem är bland de värsta saker som finns att gå igenom, att förlora en son måste vara det värsta. Det som ni drabbats av, borde ingen människa behöva genomlida. Jag hoppas att ni fick en vacker begravning. Jag tänder ett ljus för Martin ikväll.

Klippet nedan är för de människor som avlidit det senaste halvåret. Pappa, Peter, Sebastian och Martin. Ni kommer alltid att leva vidare i människorna som älskade er.

2 kommentarer:

Sine sa...

Visste du att Martins kusiner sjöng och spelade den här på begravningen? Annars är det verkligen ett sammanträffande att du valde just den låten.

Fint skrivet, Towe. Håller med om allt. Kommer sakna Martin och tänker på hela familjen. Det var verkligen fint i fredags.

Nu räcker det med begravningar på ett tag tycker jag.

Towe sa...

Nej, jag hade ingen aning. Tyckte låten passade bara. Det var verkligen ett sammanträffande.

Förstod på mamma som att begravningen hade varit väldigt fin. Hoppas ni fick tillfälle att berätta för Malin om mina kondoleanser.

Och jag håller verkligen med. Inga fler begravningar i 2009.