19 november 2008

Alkohol är en tung drog

Jag har, tillsammans med många andra, hela tiden argumenterat för att de som arbetar med drogförebyggande måste justera bilden av hur olika droger påverkar kroppen. Den förvridna bild man förmedlat till ungdomar är att exempelvis cannabis är farligare än alkohol. Den gamla knarkande stereotypen som brukade besöka skolorna och säga ”Allt började med en spliff. Om du röker hasch, så slutar det med en spruta i armen!”, är tyvärr fortfarande en populär pedagogik bland många. Den bilden är inte sann, och detta vet ungdomarna. Så varför envisas vuxenvärlden med att visa denna skräckpropaganda?

Skräckpropaganda är inte avskräckande för den som vill prova. Möjligen träffar det dem som ändå är emot och aldrig tänker prova, men vad gör det för nytta? Skräckpropaganda och lögner leder istället till att unga tänker ”Men min kompis har hasch och han är inte beroende eller skadad för livet, då kan jag också prova”.

Vi vuxna är skyldiga de unga att tala sanning och visa hur det egentligen ligger till. De är inte dumma, de kan själv ta reda på det fakta de behöver om vi fortsätter att ljuga för dem och det är precis vad de gör. Att dumförklara ungdomar och ställa sig ett steg över dem är att ta ett steg tillbaka från det ansvar vi har överför dem. Den förödande konsekvensen av detta är att de som vill prova hittar motargument till det vi säger och använder det som bevis på att haschrökning inte är farligt.

En viktig komponent här bör därför vara att erkänna att alkohol ÄR farligare än cannabis. En teori som jag hela tiden starkt förespråkat och som jag även debatterat om på Henrik Alexanderssons inlägg i temat:

”Alkohol och tobak är tillåtna i Sverige för att de är sociala rusningsmedel som vi använt i alla tider. Försök på att förbjuda dem har lett till bland annat maffiaverksamhet (extremfallet såg vi i USA på 30-talet). Men att folk påstår att alkohol är mindre farligt p.g.a. att det lagligt är befängt. Alla vet att alkohol har en förödande effekt på kroppen (hela kroppen) och de insatta som vågar erkänna det, vet också att cannabis inte är lika skadligt. Varken på psyket, eller på kroppen. Med det sagt, cannabis är farligt. Tro inget annat. Men bruk av cannabis utgör, liksom alkohol och tobak, ingen större risk. Det är missbruket som är det farliga.”

Detta påstående står jag för och äntligen har jag fått tydlig back-up från flera betydande forskare i ämnet. I artikeln Scientists want new drug ranking från BBC:s hemsida kan man läsa om hur både alkohol och tobak toppar listan över de 20 drogerna de undersökt och rankat. Alkohol kom på femte plats, tobak på nionde, cannabis på elfte och esctasy på 18e plats. Topp tre blev, inte helt oväntat, heroin, kokain och opioder. Kanske kan denna lista göra våra politiker och tjänstemän uppmärksamma på problemet och börja göra något åt den snedvridna bild man idag förmedlar till unga om drogernas skadeverkningar. Synd bara att artikeln är från 2007 och det ännu inte har hänt mycket på den fronten.

En utveckling i rätt riktning är möjligen hemsidan Drugsmart som har till syfte att informera om droger och skapa en dialog med framför allt ungdomar, men även föräldrar och lärare. Här kan ungdomar få svar på allt om droger, oavsett vad det är. De har också möjlighet att diskutera alla möjliga relevanta ämnen i forumet. Mycket bra initiativ Margot Wallström, som startade projektet.

Timbuktu har skrivit en väldigt bra låt i ämnet, ”Flunitrazepam” som jag låter avsluta det här inlägget. Låten handlar om listans sjundeplats, bensodiazepiner (lugnande medel och sömnmedel). Det är lagliga, men narkotikaklassade preparat. Starkt beroendeframkallande men lättillgängliga, välanvända och billiga produkter på den illegala marknaden. Omtyckta att blanda med alkohol bland ungdomar. (Eftersom det är lite småfel på texten i videon, kommer den rätta texten nedan)



Jag föddes liten och blå, precis som en människa.
Jag skapades av ett team av de främsta
hjärnorna på Hoffman La Roche i Schweiz,
som hellre tjäna en slant än gjorde nåt åt AIDS.
Min uppgift den löd: "Du ska få folk att sova.
Om man tar dig ska det kännas som man fått en gåva."
Så dom packade ner mig och alla mina bröder,
och skeppade oss ut till alla som behövde.

Till slut hamnade vi på en hylla på ett sjukhus.
Varningen sade: "Blanda oss och du får ett sjukt rus.",
Men när vi skrevs ut var det till en ensam själ,
som bar på en krossad dröm om att få leva väl
Hon slets ihjäl, kunde knappt försörja sin son.
Fattigdomen var ett faktum som höjde nivån
på den stress och oro, som höll henne vaken.
Hon tiggde till doktorn om han kunde göra nåt åt saken,
och doktorn sade: "Är det svårt, ja då tar du två."
så hamnade jag där stående i hennes badrumsskåp.

Dom kallar mig en sövare,
dom kallar mig bedövare,
dom säljer mig och sväljer mig;
jag är en riktig dödare.
Alla vill ha mig, för jag är så populär.
Ingen är billigare på gatan än roppen är.
Alla vill ta mig; glömma bort sina problem,
men jag vet för jag förvandlar era hjärtan till sten.
Men ni vill ha mig, för jag är så populär.
Ingen är billigare på gatan än kroppen är.

Kvinnan hade en son
han var väl sexton;
även han med problem.
Eller så sa rektorn.
Han fick bara skäll; inget vänligt prat.
Han var dum, han var lat, det var ett ständigt tjat.
Och sonen var trött; och önskade helst av allt att fly.
Men rektorn var sträng, och sade han hade fel attityd.
Han fick bottenbetyg,
han var stökig och bråkig,
han rökte i smyg
och han skötte sig dåligt.
Hans kassa självkänsla växte till hat.
Rektorn drog näven i bordet och sade: "Kom ej tillbaks!"
Rektorn ringde hem till hans mamma med detsamma,
och berättade bland annat att han var mäktigt förbannad.
Så mamman behöver nu äta två av mina blå bröder
för att få det att gå över.
Hon står och gråter och blöder
vid badrumsskåpet med rohypnollådan i handen.
Hon tappar den på golvet, det var där sonen fann den.

Sonen vaknar tidigt och går in på dasset.
Han hittar mig på golvet och sköljer ner mig med vatten.
Han stapplar in i köket och hittar mammas vodka.
Han dricker allt han orkar, så förbannat korkat.
För jag och spriten blandas i magen, sen rakt upp i hjärnan;
jag börjar få honom att känna sig svag och avskärmad.
Han tittar sig i spegeln men hans ögon är blanka,
han försöker och fatta men får helt grötiga tankar.
Nu känns det som hatet han bär på kommer explodera.
Han resonerar; allt är bara rektorns fel;
att han är så jävla förbannad,
känner sig helt förtappad.

Han plockar fram en kniv, och han försöker gå men han vacklar.
Han trillar ihop, råkar sticka kniven i magen.
Mamman hör ljudet och springer ut i köket yrvaken.
Hon gallskriker högt nog att höras i Schweiz.
Ironiskt att det krävs så lite att förstöra sig själv.

Dom kallar mig en sövare,
dom kallar mig bedövare,
dom säljer mig och sväljer mig;
jag är en riktig dödare.
Alla vill ha mig, för jag är så populär.
Ingen är billigare på gatan än roppen är.
Alla vill ta mig; glömma bort sina problem,
men jag vet för jag förvandlar era hjärtan till sten.
Men ni vill ha mig, för jag är så populär.
Ingen är billigare på gatan än kroppen är.

Så bara glöm dina problem.
Jag gör ditt hjärta till en sten.
Och vill du fly så bara ta,
för jag är billigast i stan,
och jag har flera många namn.
Jag söver ner ert trånga land.
Så glöm bort allting som är bra;
om det är mig som du vill ha.

Läs gärna mer om droger på CAN:s hemsida Drugsmart.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om det du skriver men menar att Drugsmart bara är en nyare förpackning av samma gamla propaganda som vi fick läsa i "haschboken" när jag gick i skolan på 80-talet. Att hänvisa till drugsmart för att lära sig om droger innebär att du själv bidrar till att sprida dessa felaktigheter och myter.

Det finns aktuell internationell forskning kring droger, bland annar från EMCDDA, men den verkar gå svenska "upplysare" helt förbi. Drugsmart hänvisar sällan till källa för sina påståenden men jag misstänker att det fortfarande är haschboken man hämtar alla "sanningar" från.

Towe sa...

Vill först förtydliga att jag skrev "en utveckling i rätt riktning", inte "här har du det ultimata verktyget". Jag tycker det är stor skillnad på Drugsmart och haschboken. Det är fortfarande stora klyftor mellan verkligheten och Drugsmart och du har helt rätt i att de bör redovisa sina källor bättre. Tycker dock att du tar i när du skriver att de endast publicerar felaktiga myter. Det är också en enorm förbättring från knarkärbajs-kampanjen och andra kampanjer vari man öppet visat förakt mot ungdomars intelligensnivå.

Anonym sa...

Jag skrev inte att de ENDAST publicerar felaktiga myter och jag kan hålla med om att Drugsmart är ett litet steg framåt från haschboken men tyvärr präglas den av samma ton av propaganda. En ton där man medvetet blåser upp spekulationer om risker och presenterar de som sanningar samtidigt som man bortser från all forskning som påvisar motsatsen.

Tyvärr präglas även den lilla forskning som görs om droger i vårt land av samma ton. Det är lätt att förstå problemet med att bedriva objektiv forskning om narkotika om man får sin lön från en organisation som har "det narkotikafria samhället" som mål (FHI).

I viss mån är det väl förståeligt att denna kultur utvecklats bland de som arbetar med drogupplysning. Det började med Bejerot och sedan har man kunnat odla sina teorier blant medkämpar för den goda saken utan att någonsin bli ifrågasatt. Det goda (men utopiska) målet om ett narkotikafritt samhälle har blivit viktigare än sanningen.

Vi är lite oense om HUR fel Drugsmart är, i övrigt verkar vi vara överens om det mesta. ;) Jag menar att någon officiell förespråkare för linjen om det narkotikafria samhället borde våga ta debatten, varför inte börja med en chat eller ett forum på Drugsmart där även vi som har en annan uppfattning skulle få komma till tals. Drugsmart är fortfarande ett enkelriktat propagandaorgan på samma sätt som haschboken var.

Anonym sa...

alkoholen, vänstenr och kvinnorörelsen är de tre heligaste korna detta land har.

Towe sa...

Vart vill du komma?