13 november 2008

Barack Obama: USA:s nye president!

Det var väldigt länge sen jag skrev. Detta beror på många saker. Begravning var den största och första orsaken. Proppen gick liksom ur…

Det är nu ett tag sen, men orken har inte kommit tillbaka. Detta kan i sin tur bero på många olika saker. Det kan vara den eviga influensan den här hösten, det kan vara efterdyningar från allt man gick igenom då pappa gick bort, det kan vara det enormt trista vädret eller vacuum som just nu råder i mina arbetsuppgifter. Jag vet inte. Men jag ledsen att jag inte skrivit, för de få som faktiskt läser mina inlägg.

Jag ville egentligen bara passa på att säga GRATTIS OBAMA! Äntligen rör de om lite i grytan där borta. Hoppas bara han har vad som krävs för en förändring i landet som kallar sig ”Land of the free” men just nu mer påminner om ”Land of the forever haunted”. Det vill säga alla de misstankar och tvivel som igen råder i USA (förra gången var under McCarthyismen på 50-talet, många likheter). Safety och häxjakt har tydligen gemensamma komponenter när man talar om demokrati och mänskliga rättigheter där borta. Men nu börjar det amerikanska folket att vakna upp ur sin 9/11-dvala. Allt fler börjar faktiskt upptäcka att de inte är särskilt populära längre. Att världens fördomar blir allt fler. De börjar inse att det krävs en förändring om inte världens ska börja hata dem fullständigt. Ett av många tecken på detta är att fler och fler dokumentärer som inte är ensidig nationalistisk propaganda har börjat komma ut om 9/11 samt följdkrigen i Afghanistan och Irak. Detta börjar bli riktigt spännande… och som grädde på moset valde amerikanerna den 4 november Barack Obama till president. Och fler än någonsin röstade. Även det är ett tecken på att man vill ha förändring nu.

Må gudarna skapa förändringens vindar omkring USA:s kommande president och ge honom tillräckligt med styrka att inte vittra sönder i sin egen maktfullkomlighet som tyvärr är vanligt på sådana ämbeten. (ja, visst lät det högtidligt?).

Slutligen vill jag bara säga att jag just nu läser ”Min Kamp” av Ernst Billgren. En mycket besynnerlig bok som jag ska berätta mer om när jag är klar.

Over and out.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har såååÅ rätt i att vi behöver fatta hopp om ett bättre USA och vist känns det som om det skulle kunna vara möjligt denna gången. Man får dock aldig glömma att POWER CORRUPTS - BUT ABSOLUTE POWER CORRUPTS ABSOLUTELY.

Towe sa...

Precis det uttrycket tänkte jag på när jag skrev. Jag lär mig saker av den bäste, vet du kära moder...