3 april 2009

Manbags vs. handväskor

Många män funderar över varför vi kvinnor bär på enorma handväskor. De påpekar, gärna lite skadeglatt, varför tjejer ska släpa med sig hus och hem fram och tillbaka mellan hemmet och arbetsplatsen. ”Finns det ingenting ni kvinnor inte kan fiska upp ur era handväskor” frågar en del, ”får ni inte ont i ryggen när ni släpar på allt junk?” undrar andra. Svaret på dessa helt legitima och rimligt ställda frågor är nej och jo, men vad ska vi göra då? Tänk om jag går hemifrån utan bindor och så är det just den dagen kroppen bestämmer sig för att bryta menscykeln? Eller vad gör jag om jag får ett hårstrå i ögat ute på stan? Självklart plockar jag upp min fickspegel. Sen blir det många bäckar små vet ni. Plötsligt så släpar man runt på en bag med grejor och tycker att alla grejor är helt oumbärliga.

Män bär aldrig handväskor. Sådant tillåter inte normen. Det är omanligt med handväska. Vill män ta mig sig mer än mobil, nycklar och plånbok lägger de sakerna i en ryggsäck eller datorväska. I vissa fall (som min pojkvän) trycker de ner allt i jeansfickorna så de har två stora bullar sittande på var sin sida om skrevet. Jag tänker inte diskutera detta utseende närmare. Jag tror ärligt talat att män ibland skulle önska att de slapp släpa med sig en stor ryggsäck varje gång de ville ha med sig lite extra attiraljer som inte får plats i byxfickorna.

Kvinnor däremot bär ofta tajta jeans och kjol där det inte ens får plats med det allra viktigaste och även om man lyckades med att proppa ner det i fickan på sina stuprörsjeans så hade det verkligen inte sett attraktivt ut. Vi måste alltså ha en handväska för att stoppa ner det allra viktigaste i. Min teori är att denna väska, som egentligen inte behövde bli så stor, har blivit allt större efterhand som tjejerna börjar vänja sig vid att det faktiskt finns mer utrymme i väskan. När möjligheten finns där, varför inte utnyttja den?

Män å andra sidan, kan inte bära väskan. Modet och genusnormen förbjuder dem. När de inte kan, lär de sig hur de ska slippa alla dessa saker och då behöver de inte dem. Dessutom bär ju flickvännen ändå runt på allt ifall de någon gång skulle behöva något.

Detta är ingen vetenskapligt utforskad studie, men en välgrundad fundering. Eller vad tycker ni?

(Som vanligt är det inte kvinnan på bilden som har gjort väskan, det är Louie Vuitton och kvinnan heter Uma Thurman och är med i Kill Bill som skrevs av Quentin Tarantino och han skrev faktiskt filmen fast han inte fick vara anonym)

2 kommentarer:

jas sa...

Älskade vän,

Som kille och storproducent av testosteron vill jag faktiskt som första kommentator på detta inlägg med att informera alla av manligt kön som läser denna blogg och givetvis författaren - att jag ÄLSKAR min "murse" a.k.a Man purse.
Jag förstår dig fullt ut och kan verkligen inte förstå hur jag kunde leva utan min. underbar skapelse - nästan lika bra som analsex. =P

Towe sa...

Självklart finns det de som bryter mot den satta normen, och bra är väl det. Vad hade världen varit utan de kvinnorättsaktivister som kämpade för allmän rösträtt(inte bara för alla män)? Eller de som kämpat för djurens rättigheter eller mänskliga rättigheter i krigsdrabbade länder? Eller yttrandefrihet?

Så tack för ditt inlägg Jas. Detta visar att inte alla män måste hålla på normen. Sen är jag inget större fan av analsex och är kanske mer inne på att försöka avgifta mig från onödigt stora handväskor, men smaken är ju som baken som de lärde brukar säga. ;)