23 juni 2008

Landssorg

Vet att det tagit ett par dagar att skriva, men midsommar kom liksom emellan. Jag ville ändå skriva ett inlägg, om än sent, om FRA som ju alla vet gick igenom i onsdags då Reinfeldt och resten av Sverige följde den förnedrande EM-matchen mot Ryssland. Medan det svenska landslaget fick styk 2-0, blev demokratin slaktad med 143-138. De enda som stod emot på högersidan var folkpartiets Camilla Lindberg och Birgitta Ohlsson. Bara tanken på att det var socialdemokrater som satte igång hela spektaklet med Bodström i spetsen får det att vända sig i magen på mig, även om de röstade mot i slutändan. Min pojkvän, som ju tillhör andra politiska blocket säger att det endast finns ett parti han skulle kunna tänka sig att rösta på i fortsättningen och det är det enda som hela tiden varit emot den integritetskränkande lagen; Miljöpartiet. Även om han egentligen menar att han inte tänker rösta på något parti alls i nästa val och att jag inte håller med honom om att det är rätta vägen att gå, så förstår jag honom verkligen. Jag tänker givetvis fortsätta att vara socialdemokrat, och rösta rött i nästa val, men vi behöver ett byte i riksdagen. Sådanna antidemokrater som befolkar vår riksdag nu behöver bytas ut och det illa kvickt! Att vara mot mänskliga rättigheter borde vara en självskrivning till utskrivning ur det som ska vara Sveriges demokratiska högfäste! Till vår fördel kan man ju iaf säga att vi i onsdags vann valet 2010, för visst kan väl inte de borgerliga väljarna tänka sig att rösta på sina ledamöter längre? Valet var ett svek mot väljarna, ett svek mot demokratin och ett svek mot Sverige. Fy fan vad arg jag är!

Som jag lovade på Facebook ska jag, om lagen träder i kraft 2009, kryptera samtliga mail och säga bomb i varje telefonsamtal för att så långt det är möjligt lamslå FRA:s tentakler. Jag uppmanar så många som möjligt att göra det samma. Huruvida det fungerar eller ej vet jag inte, men har ni andra konkreta tips eller länkar får ni gärna komma med dem. Jag har alltid tyckt att det är osportsligt och odemokratiskt att aktivt bekämpa demokratiskt genomförda lagar oavsett om jag tycker illa om dem eller ej. Detta är första gången jag känner att en lag varit totalt odemokratisk, politikerna har totalt ignorerat de massiva protester som varit (en del säger att det är den största protesten i internethistorien). Då blir det plötsligt ett helt annat läge. De folkvalda politikerna har gjort det ingen borde ha rätt att göra i en demokrati och har de gått emot grundlagen hoppas jag de får sitt straff. Det får framtiden visa. Men detta gör att jag inte har några som helst skruppler i denna uppmaning: Var med mig i kampen mot Antidemokraterna i Riksdagen, säg bomb i varje telefonsamtal!


Slutligen: Ikväll är det Likvaka vid Riksdagshuset kl. 19.00. Kom gärna i svart, ta med kondoleanskort och sörg den avlidna demokratin! Liknande manifestationer föregår över hela landet, både idag och de kommande veckorna. För mer info om var och när, besök Stoppa FRA-lagens hemsida

2 kommentarer:

Anonym sa...

Asså, det är helt korrekt att jag i ett utbrott av frustration kallade mig "blivande miljöpartist" (med glitterbokstäver t.o.m) men miljömupparnas och vänsterblockets smutsiga hantering av den integritetskränkande trängselskatten (fotografera medborgarna och registrera deras rörelser i en gigantisk storebrorsdatabas) OCH* det förakt för demokratiska principer de visade när de införde den diskvalificerar även det partiet. I fortsättningen får jag väl hålla mig med partibeteckningen (SL) för Sofflocket. För husfridens och anständighetens skull lär det dock bli att masa sig till vallokalen och lämna en blank sedel.

The Pojkvän

*) Faschinerande att det finns så starka paralleller mellan FRA och Trängselskatten både i sakfrågan och i de vidriga formerna för införandet. Har inte tänkt på det innan.

Towe sa...

Ja, you better! Att inte rösta är odemokratiskt. Det står jag fast vid. Så gör det inte för husfridens skull kära SL-anhängare, utan för att du är förespråkare av demokrati som du så tydligt markerar i ditt inlägg. Röstar man blankt visar man att man tror på den demokratiska ordningen men inte på de partier som för närvarande finns etablerade i den. Jag valde att istället försöka få in vettigt folk på de platser som fanns i ett parti som driver mina grundvärderingar. Alla olika, alla lika som ett litet nätvärk en gång sa...