10 juni 2008

...och så gick rättssamhället i graven.

För två år sedan satt jag på Skånes Socaldemokratiska Distrikskongress, som en av Lunds representanter och lyssnade på debatten om huruvida polisen skulle få rätt avlyssna gemene mans telefonsamtal och läsa e-post och annan internettrafik för att kunna bekämpa internationell brottslighet. Många och långa diskussioner uppstod naturligtvis, men till min fasa bestämde sig kongressen för att det var okej med buggning. Nu har steget gått vidare. Förra veckan beslutade den borgerliga majoriteten i försvarsutskottet att FRA från och med 1 januari 2009 fårbedriva signalspaning på all telefon- och internettrafik till och från Sverige. Det betyder bland annat att alla svenskar som har en hotmail eller gmailadress kommer att falla offer för den nya diktaturen. Vi kommer inte längre att kunna känna oss trygga med att skicka intima kärleksmeddelanden över e-post, risken är överhängande att någon obehörig sitter och läser det någon annanstans. Sverige som alltid stoltserat med att vi bevakar folkets integritet och rätt till sin egen frihet, för att inte tala om borgarnas devis, INDIVIDENS integritet och rätt till frihet. Rättssäkerhet är inte längre ett begrepp i Sverige. Precis som vid kommunistförföljelserna och åsiktsregistreringarna under kalla kriget, precis som när Sverige valde att se mellan fingrarna när amerikanska soldater landade i Sverige och plockade upp två egyptiska medborgare, precis så känns det nya förslaget. Ytterligare en inskränkning av våra personliga, mänskliga rättigheter till integritet och privatliv. För om ni ursäktar, jag bedriver ingen kriminell verksamhet. Det betyder inte att jag inte har hemligheter jag inte vill dölja för tomten som sitter och läser min e-post i FRA:s kontor. Han har inte med mitt privata liv att göra.

Jag är rädd, historien upprepar sig. Vad blir nästa steg i den nya ordningen? Vad hände med ”innocent until prooven guilty”? Gäller det inte längre i Sverige? När ska riksdagen besluta att det är okej att göra husrannsakan i mitt hus utan att det finns misstankar om brott? När ska de besluta att jag inte får ha en Koranen eller Maos lilla Röda i bokhyllan? Kommer jag att bli skickad till Guantanamo om finnige Peter på FRA läser ett mail där jag diskuterar huruvida USA är onda eller goda eller vad jag tycker om Sveriges statsminister? Var går gränsen nu när det inte längre finns någon?

Beslutet har ännu ej tagits i riksdagen, och jag hoppas till gudarna att politikerna tar sitt förnuft till fånga och inser vad de håller på att göra. Tyvärr har vi inte fyra borgerliga partier med fyra olika åsikter som styr detta land, utan en blå-svart röra av likadana åsikter som kommer att hålla ihop oavsett. En majoritet som röstar genom förslaget deras kollegor redan beslutat om i Försvarsutskottet. Det blir först sen när eller om protesterna kommer som Folkpartiets vindkappa byter riktning, men då är det för sent. Vad jag förstår behövs bara ett fåtal borgerliga röster för att förslaget inte går igenom. Så bit ihop er stolthet, väj undan från partipiskan för ett liten ögonblick. Öppna ögonen och se att ni håller på att begå justitiemord! Snälla rara, var rationella! Vi kan väl alla lägga ner den partipolitiska stridsyxan en liten stund och välja vad man själv anser rimligt. För det kan väl inte vara rimligt att tycka att diktatur är ett välkommet mål i Sverige? Att storebror ska ta kontrollen överallt? För det är väl oftast det som är det borgerliga argumentet mot vänsterblockets olika reformationsförslag? Tänk lite. Snälla...

Går det här beslutet igenom den 17 juni är det slut med svenskarnas rättssäkerhet, då går rättssamhället i graven.

Tycker du detta är upprörande? Skriv under protestlistan och visa att du inte tolererar totalitär övervakning.

Inga kommentarer: