17 juni 2008

Sommar = Ljudböcker!

När jag började på Universitetet insåg jag att min bokslukartid var förbi, in fackböcker, ut skönlitteratur. Varje gång jag plockade upp en deckare eller annat skönlitterärt verk när jag inte hade läst kapitlena i historieboken fick jag ångest och dåligt samvete. Därför beslutade jag mig för att jag endast fick läsa skönlitteratur på lov. Sommaren blev alltså min nya bokslukartid då jag betade av flera härliga sommardeckare. Nu har jag börjat jobba och kan egentligen läsa böcker när jag vill. Detta händer dock inte så ofta eftersom en massa annat kommer emellan jämt. Men sommaren bringar fram känslor jag inte kan styra, kalla det vana, kalla det beroende... ja, kalla det vad du vill. Men suget efter en riktigt spännande deckare kommer så fort knopparna på träden blommat ut. Förra sommaren kom en ny vana, jag har alltid haft väldigt svårt för att bli brun. Dels för att jag har fräknar och ljus hy och dels för att jag inte gillar att pressa på beachen. Men så kom jag på det. Om jag har en trevlig ljudbok att lyssna på kan jag slappna av i solstolen och bara lyssna. Det enda som krävs är att jag håller koll på tiden, inte somnar och vänder mig lite då och då.

Nu är sommaren äntligen här! Det betyder att jag nu avlyssnat sommarens första bok: Sjöjungfrun av Camilla Läckberg

Betyg? Ja, jag måste säga att Läckberg fortfarande håller måttet. Hennes person- och omgivningsskildringar är brillianta och man känner ofta igen sig i små händelser som kan uppstå mellan olika karaktärer. En sak man inte riktigt kan sluta tänka på när mn läser är, hur i hela friden en så liten ort som Fjällbacka, kan ha så många mord på så kort tid och utan relation till varandra? Lite frustrerande är det ju, fastän Mankell m.fl redan gjort det tidigare. Vad är det som gör att man väljer att placera så många mördare på samma plats? Det självklara svaret på det är att allt är påhittat och inte behöver vara verklighetstroget, och det är okej. För trots att det är högst osannolikt att så många mord skulle begås i Fjällbacka och sagans innehåll är alldeles för spännande för att en sådan bagatell ska ha betydelse. Och idyll är en bra plats för lite spänningsmord. Se bara på de engelska deckarna sm Morder i Midsommer.

Nå, tillbaka till Sjöjungfrun...

Sjöjungfrun är den sjätte i Läckbergs deckarserie om Patrik Hedström och Erica Falck i Fjällbacka. Denna gång försvinner en man spårlöst på väg till jobbet och samtidigt som hans vän Christian Thydell släpper sin debutroman Sjöjungfrun. Det visar sig att Christian fått hotbrev under en längre tid och när den försvunne mannen hittas mördad, fastfrusen i isen börjar en invecklad historia att nystas upp på Tanums Hede polisstation.


Nästa projekt blir Willy Josefsson - Den fjärde punkten.

Nu ska jag packa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är du inne på ljudbvöcker, kan jag ju tipsa om att DN har några ljuböcker som de ger ut gratis nu i sommar... bara att gå inpå deras hemsida och tanka hem, om jag förstått det rätt. Sedan var det ju det där med att det kan vara bra med en sol om du ska ligga och steka dig, men det är kanske en annan sak...

Towe sa...

Haha! Ja, det har du rätt i. Men det var ju sol när jag läste Läckberg. Får hoppas på mer framöver.

Tack för tipset också, hade ingen aning om att DN ger ut gratis ljudböcker. Kalas!

Hur går det med bebben? Har det blivit nåt än?