5 juni 2009

Buss på dom!

För att fortsätta på temat 'Dryga människor på stan', så tänkte jag nu spy galla över människor på bussen.

Har ni tänkt på att äldre tanter verkar välja att sitta bredvid den som har mest saker liggande på platsen bredvid sig. Som om de vill markera hur mycket de ogillar folk som tar mycket plats. Jag kan förstå det när det är trångt och folk sätter en liten handväska på stolen bredvid sig, sånt är otroligt störigt. Likadant avskyr jag människor som inte reser på sig för äldre, skadade eller gravida. Men dessa tanter verkar ha behovet oavsett om folk gör fel eller inte, bara för att ha något att bråka om.

Exempel: Igår satt jag på bussen på väg hem, kvinnan framför mig hade handlat matvaror och hade därför inte bara sin handväska, utan även flera kassar med mat och annat som hon behövde ställa någonstans. Eftersom det fanns gott om plats på bussen satte hon några saker på sätet bredvid sig. På nästa hållplats stiger en tant på bussen. Hon tittar sig omkring på alla lediga platser och upptäcker kvinnan med matkassarna. Sedan går hon rakt fram till den platsen och ställer sig och glor på kvinnan med "Jag ska sitta här"-minen. När kvinnan inte tittar tillbaks, börjar tanten sätta sig för att markera att hon ska sitta just precis där. Kvinnan börjar stressat flytta ner alla saker på golvet och tappar ut en paprika som rullar under stolarna. Tanten sätter sig på platsen.

Detta fenomen tycker jag sker otroligt ofta på bussen. Varför? Vad är det med folk och deras våta drömmar om att få uppfostra andra människor? En sak är när det är ont om plats eller när någon begår ett misstag som kan skada någon. Men ärligt talat, det här är bara löjligt...

1 kommentar:

Elin sa...

Du har så rätt så - "små" människor som måste kompensera för sina egna tillkortakommanden