12 juni 2009

I Danderyd bor man bäst i Sverige

Ja, så säger i alla fall tidningen Fokus, som för andra året i rad har korat Danderyd till Sverige bästa kommun att bo i. Som en del av er kanske minns, så skrev jag förra året om hur Danderyd hade vunnit och vad det berodde på... mig naturligtvis. JAG flyttade ju till Danderyd för två år sedan. Läs gärna det blogginlägget här.

Men skämt åsido, vad beror det, enligt Fokus, på att Danderyd toppar rankningen varje år? Och vad är det som gör att övriga kommuner i toppen är välbärgade kommuner som Vellinge, Täby, Lidingö och Lomma? Danderyd vann därför att de har några av landets bästa skolor, de har bra äldreomsorg, högt valdeltagande, lågt socialbidragsberoende, lägst ohälsotal och bästa rankningarna i jämställdhetsindex. Men varför har de det? Jo, därför att de som har råd att bo i Danderyds kommun är höginkomsttagare och "enligt aktuell mäklarstatistik kostar en villa i genomsnitt 6,7 miljoner kronor."

Det är lätt att vinna en tävling som har förutsättningarna som måttstock. När endast människor med hög inkomst har råd att flytta till kommunen, blir det inte lika många problem att ta hand om och försöka lösa. Fokus rankar inte vilka kommuner som är bäst på att lösa problem om de skulle uppstå. Det finns inte heller en rankning som avgör hur man tar hand om de sämre ställda i förhållande till hur många man har. Det är lätt att ta hand om socialbidragstagare och långtidssjuka och sänka arbetslöshet och höga ohälsotal, när man inte har så många socialbidragstagare, långtidssjuka eller arbetslösa. Större kommuner med fler invandrare, låginkomsttagare, hemlösa, socialbidragstagare, äldre osv har självklart fler utgifter och svårare att få höga rankningar. Likaså fattiga bondekommuner där det är svårt att locka nya invånare, då man inte har arbete eller bra kommunikationsmöjligheter att erbjuda.

Kanske kunde man haft en tävling där man mäter hur bra man tar hand om de problem man har och hur glada människor kan vara trots sämre förutsättningar. Mår man verkligen bäst i Danderyd för att förutsättningarna är bäst? Fokus rankning visar var man ska bo när man har resurserna att bo där. Den visar inte var man mår bäst, trots förutsättningarna. Jag vet att en sådan tävling är svår att mäta, men det är en ganska fin tanke.

Jag gillar att bo i Danderyds Kommun. Jag vet att både mina silverbarn och mina framtida barn får en bra utbildning här och det finns bra kommunikationer in till Stockholm där jag arbetar. Men det är dyrt att bo här. Inte alla har råd.

1 kommentar:

Towe sa...

Ville klargöra mitt argument lite, eftersom jag tror att en del saker kanske inte blev tillräckligt tydliga i mitt inlägg. Fick en intressant vinkel på det här inlägget per mejl igår, där man påpekade att Danderyd betalar kostnadsutjämning till mindre välmående kommuner, vilket gör att en hel del av min kommunalskatt betalas till andra kommuners invånare. Detta är naturligtvis helt korrekt. Givetvis bidrar även jag och andra i Danderyds kommun solidariskt till att andra kommuner får bättre chans att ta hand om sina sjuka, hemlösa och arbetslösa. Vidare påpekade personen också att kommunernas sätt att sköta kommunen på har stor betydelse för var de hamnar i rankningen. Detta är givetvis också korrekt.

Men det har aldrig varit min intention att mena motsatsen heller. Det jag säger är att lågt ohälsotal, högt valdeltagande, lågt socialbidragsberoende etc. givetvis är siffror som påverkas av vilken typ av människor bor i kommunen, oavsett vem de kostnadsutjämnar till i andra kommuner. Dessa siffror ser ut som de gör därför att Danderyds kommun inte har så många fattiga, sjuka, låginkomsttagare, hemlösa och så vidare.

För min del är det ingen nackdel att bo i en välmående kommun (förutom att jag känner mig ojämnställd i mitt hushåll som inte kan dra samma inkomststrå till stacken), men det jag ville säga med inlägget är att det är lätt att vinna en tävling som är ojämn i sin rankning. En kommun som väljer att bygga färre bostäder för låginkomsttagare och ekonomisk sämre ställda människor, får givetvis mindre problem att tas med inom kommunens gränser. Sen finns det kommuner, som Lund och Sollentuna, som ofta toppar rankningarna trots mer blandad befolkning. Dessa kan man säga får dessa siffror för att de sköter sina kommuner bättre än andra.