14 maj 2009

Jag vill ha ett jippo om slem och bajs

Läste ett större reportage om cancer ur en gammal Fokustidning imorse och jag måste säga att jag skäms lite. Jag går själv runt med ett Rosa band på min jacka. Inget fel med det. Men jag har inte tagit reda på att bröstcancer inte var del vanligaste orsaken till cancer. Jag har gått runt och trott att jag stödde en outforskad cancersort som drabbar kvinnor. Varför gjorde jag det? Jo, för att jag inte själv tog reda på hur det låg till. En kvinna som drabbats av tjocktarmscancer vill införa bruna bandet för alla med tarmcancer. Men, jag undrar varför vi delar upp välgörenheten på vilken typ av cancer vi har. Varför ska vi endast stödja vissa typer av cancer? Bör inte ALLA cancersorter prioriteras lika högt? Eller, som artikeln påpekar - "Borde inte patientbehov och medicinska skäl väga tungt för om en sjukdomsgrupp ska prioriteras?"

I artikeln skriver man att man på 80-talet valde att införa mamografi av politiska skäl. Det politiska trycket från kvinnoorganisationer och läkare var så hög att man inte kunde göra annat. Jättebra naturligtvis. Men varför skriker ingen så högt när det handlar om tabubelagda cancerformer som tjocktarmscancer? Enligt många läkare som Fokus var i kontakt med skulle tarmcancerscreening inte kosta mer än bröstcancerscreening.

Nä, detta är inte rätt. Alla som drabbats av en så förfärlig sjukdom som cancer bör ha samma möjligheter att överleva. Det ska inte bero på vilken typ av cancer man har, eller hur man fått den (läs rökning/lungcancer). Om det nu måste finnas jippon och cancergalor för att folk ska kunna tänka sig att skänka pengar tillvälgörenhet, så skulle jag vilja se en gala för ALL cancer, ett gigantiskt jättecancerjippo med kändisar som skämtar till förmån för ALLA cancerpatienter. Ett jippo om slem och bajs. Kan ni fixa det, tv4?

Inga kommentarer: