15 maj 2009

Olika lön för lika arbete

Återigen har en artikel i tidningen Fokus väckt min diskussionsiver och denna gång även enorma irritation och upprördhet. Och ja, jag vet, mitt inlägg är en månad sen. Men varför göra saker när alla andra gör det? Och bättre sen än aldrig heter det ju. Till saken...

Artikeln diskuterade sophämtarnas strejk för ett par veckor sedan och jämförde deras 34 000-kronorslöner med vårdbiträdenas 19 000. Dessa yrken är ganska lika varandra i arbetsbörda. Man lyfter tunga lyft och man får acceptera en del obehagliga lukter. Men utöver det arbetar ett vårdbiträde med människor. De tar hand om våra gamla och sjuka. De måste vara kunniga i hur man hanterar människors sorg, uppgivenhet, ilska, glädje och andra känslor. De måste vara utbildade i hur man tar hand om människor som inte kan röra på sig, hur man ger dem mediciner eller hjälper dem till toaletten. De måste finna sig i anhörigas irritation över att det inte finns resurser att på ett bra sätt ta hand om deras föräldrar, döttrar, syskor eller äkta hälfter. Allt detta och jag har bara börjat. Ändå får de 15 000kr mindre i lön än sophämtarna. 15 000!!

I arbetarrörelsen har vi hela tiden arbetat under parollen ”Lika lön för lika arbete”, något som uppenbarligen inte gäller när man jämfört kvinnors löner med mäns. Men de senaste åren har lönerna faktiskt jämnat ut sig mellan kvinnor och män, men bara när man jämför jobb med samma titel. Jämför man skillnaderna mellan kvinnodominerade- och mansdominerade yrken är skillnaderna fortfarande lika stora. Så LO införde en jämställdhetspott år 2007 som skulle höja lönerna i kvinnodominerade yrken. Äntligen får man lite mer fokus på dessa yrken, tänkte jag. Men vad händer? IF Metall hotar att lämna LO om man gör samma försök igen. Varför är det så? Är IF Metall rädda att man helt ska glömma deras rättigheter? Självklart ska man inte glömma bort mansdominerade yrken med låga löner heller, men tror IF Metall att det är vad som händer för att man försöker jämna ut skillnaderna mellan manliga och kvinnliga yrken? Handlar det inte längre om jämställdhet och jämlikhet? Eller var det bara på den tiden då män inte var jämlika detta var viktigt? Glöm inte vad ni arbetar för, grabbar. Det handlar om ”Lika lön för lika arbete” och det handlar om rättvisa. Ni som vet hur svårt det kan vara med låga löner, hjälp de människor som har det värre. Ni vet ju hur det känns. Kan IF Metall tänka sig att hjälpa kvinnliga yrken lite på traven? Kan andra delar av samhället hjälpa de kvinnliga yrken lite på traven? För uppenbarligen hjälper det inte att gå på sex veckors strejk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste du hela artikeln? Det finns faktiskt några ganska kloka hypoteser om varför kvinnors löner är så låga. Jag skall inte avslöja allt här, men man kan ju lugnt säga att vänsterdogmer som privatiseringsvägran knappast har gynnat LO's kvinnor.

Towe sa...

Jodå, visst läste jag hela artikeln och ja må vara sosse, men jag är inte helt rätt människa att kritisera vad gäller min ståndpunkt angående privatisering. Jag anser nämligen att det finns saker som helst får vara statliga, men just vården skulle må väldigt bra av viss privatisering. Är givetvis inte så lätt för dig att veta, Herr Anonym, men sättet som min pappa blev behandlad på sista sista år i livet önskar jag få. Han hade många väldigt bra vårdare under de sista åren också, men flera rötägg kom och gick i hans liv dessa år. En av dem behandlade honom som ett barn och lät honom inte leva hos han ville. En annan lät honom kissa på sig för hon hade inte tid att låta honom gå på toaletten. En tredje tvättade honom inte, så han hade ofta matrester hängande i mungipan (OCH I ÖGONBRYNET!!) i flera dagar ibland.

Denna vanvård beror till stor del på de pissiga löner man erbjuder människor som ska ta hand om gamla och sjuka. Det gör att många duktiga, kompetenta människor drar sig från att ta dessa jobb. Det är en mellanlandningsplats till något bättre, medan man studerar eller för att slippa socialbidrag. Man behöver ingen utbildning för att få dessa jobb och man får så uselt betalt att man säkert tillslut ser människorna man tar hand om som djur. Så ska det inte vara, så jag håller med dig... verkligen.