28 maj 2009

Taken by Storm

Kom hem efter två dagars vistelse i London i går kväll. Första dagen i London var i VisitBritains tecken. Mitt nya jobb. Det var European Gathering för alla anställda i Europa. Det skulle diskuteras historia, framtid och marknadsplaner, men framför allt låg fokus på Teambuilding. Mer om detta kommer senare.

Idag tänkte jag istället berätta om ett toppenställe jag hittade av en slump på dag 2 i London. Eftersom jag inte varit i London på flera år ville jag sightseea medan de andra gick på museum. Jag gick till alla de kända turistattraktionerna som London Eye, Westminister Abbey och Tower of London och eftersom jag älskar att gå blev det en vädigt lång promenad mellan alla attraktioner. När jag som bäst promenerade mellan London Bridge och Globe Theatre stötte jag på en bekant bild i ett fönster under ett hus. Bilden föreställde triangeln som prydde Pink Floyds album "The Dark side of the moon" från 1973 och det visade sig att jag klampat rakt in i en utställning av StormStudios. StormStudios är en samling frilansande fotografer under ledning av Storm Thorgerson och deras arbete genomsyras av surrealistiska element.

Bland konstverken fann jag flera kända motiv från andra stora band som Genesis, Muse, Scorpions, The Cranberries, Led Zeppelin och Peter Gabriel. När jag som bäst gick och tittade på alla fantasiska surrealistiska bilder fick jag chansen att börja prata med en av fotograferna. Han heter Rupert Truman och har arbetat med StormStudios i 15 år. Rupert berättade att Storm Thorgerson gick i skola med några av medlemmarna i Pink Floyd. Han fick göra fotografier för deras albumomslag och detta var starten på StormStudios framgångar. Den surrealistiska triangeln på "Dark side of the moon" har blivit en symbol för Pink Floyd och de flesta känner igen flera av StormStudios bilder. Dock känner få igen namnet på konstnärerna bakom bilderna vilket fotograferna vill ändra på och det förstår jag. Konstnärerna som skapat dessa mästerverk får inte falla i glömska. Jag kommer aldrig att glömma mitt besök på utställningen och jag skulle bli mycket lycklig om jag någon gång fick bli ägare av en äkta StormStudios print. Jag kan varmt rekommendera alla som ännu ej är bekanta med StormStudios att hålla utkik efter deras arbete eller besöka en av deras utställningar. Helt fantastiska bilder, väl värda ett besök!

Utställningen jag såg heter "Taken by Storm" och finns på OXO London Tower Wharf, South Bank 14 maj-31 maj. För information om kommande utställningar, besök StormStudios hemsida http://www.stormsight.co.uk eller anmäl dig till StormStudios nyhetsbrev genom att mejla ditt intresse till updates@stormsight.co.uk.


Bilderna är copyright of StormStudios och Towe Ejsing
http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer: