8 maj 2009

Apotekets monopol avvecklas

Såg debattpanelen på tv4 i morse som bland annat diskuterade Apotekets monopol som ska slopas den 1 juli i år. En av panelens debattörer (en moderat jag inte minns namnet på) argumenterade för att det var bra att slopa monopolet eftersom det enda apotek som har öppet dygnet runt i hela Sverige är Apoteket Scheele mitt i Stockholm. Helt absurt tycker jag också, men varför inte förorda apotek med längre öppettider? Jag kunde förstå argumentet om huruvida apotek skulle vara statliga eller privata, jag kan också tycka att vissa statliga institutioner skulle vara bättre i privat regi. Men detta var ett dåligt argument på ett lättlöst problem. Apoteket är statligt, ge direktiv på längre öppettider!

För att sedan gå till kärnan i problemet istället, ska Apoteket privatiseras? Jag tyckte att det var jätteskönt att ha tillgång till mediciner av alla de slag när jag var i Paris, men jag kom oftast därifrån med mycket fler mediciner än jag egentligen behövde. Apotekarna i Paris är nämligen inte bara serviceinriktade och kunniga utan även säljare. Jag har exempelvis aldrig tidigare i mitt liv behövt fem olika mediciner för lös mage, men i Paris kändes det absolut nödvändigt efter apoteksbiträdets långa utlägg om de olika medicinernas delverkningar.

Så frågan är, vill vi i Sverige ha tillgång till all typ av medicin alltid, med risk för att få i oss långt fler kemikalier än tidigare – Eller vill vi låta Apoteket sköta ansvaret och se till att vi får rätt information och hjälp utan vinstintresse? Precis som med Systembolaget så menar jag inte att lättillgänglighet är enkom positivt. Lättillgänglighet gör att folk kan skaffa mediciner som de kanske egentligen inte har behov av. Det ger dem också möjlighet att införskaffa det oftare än de hade gjort om Apoteket var stängt. När det bara är en aktör som har ansvaret för medicinerna, kan man också kontrollera i vilken utsträckning samma person köper mediciner. Så för att koppla ihop detta med min önskan att hålla öppet längre, så tycker jag också att apoteket inte ska vara tillgängliga dygnet runt. Däremot kan det vara bra att tillgängligheten till akuta mediciner som insulin och bromsmediciner ska ökas på vissa platser i landet. Inte bara stockholmarna ska få denna ynnest.

Sen kan jag tycka att viss typ av medicin kan tas ur Apotekets monopol. Däribland finns nikotintuggummin som redan finns i vanliga butiker, samt andra lättare receptfria mediciner som inte skadar kroppen vid missbruk. Här hittar man exempelvis hostmedicin för barn, Alvedon och andra produkter som idag säljs på Apoteket Shop.

Även medicinska produkter som kräver recept på grund av hanteringskraven kan diskuteras om det behöver vara monopoliserat. Häribland finns t ex kontaktlinser som inte kan missbrukas, däremot kan de skada ögonen vid felhantering varför recept krävs för att linsbärare kontinuerligt får nya recept och uppdaterade hanteringsinstruktioner. Försäljning av linser från privata bolag är inte skadligt för personernas hälsa så länge riktlinjerna följs. Detta gäller vid all typ av privatisering av behandling av människor som skolor, äldrevård, sjukhus och apotek. Däremot anser jag inte att man ska privatisera försäljningen av mediciner som bromsmediciner, antidepressiva, Ritalina, Abstral eller andra starkt beroendeframkallande medel(eller rent av skadliga vid felanvändning). Ordspråket ”Flera kockar” är tillämpbart här.

Inga kommentarer: